Usterki się zdarzają. Bez względu na to, z jakim sprzętem mamy do czynienia, w pewnym momencie możemy być w potrzebie skorzystania z naprawy gwarancyjnej lub rękojmi. Czym różnią się te dwa pojęcia i jak skutecznie naprawiać produkty Apple?

W przypadku każdego towaru wadliwego kupujący ma prawo do naprawy, wymiany albo zwrotu pełnej lub częściowej ceny produktu. Niemniej okres tego prawa, a także podmiot, do którego należy zwrócić się w przypadku usterki się zmieniają. Wyjaśniamy jak postępować z reklamacjami urządzeń Apple.

Gwarancja a rękojmia – różnice

W procesach reklamacyjnych konsumenci często posługują się np. pojęciem reklamacji, przypisując jej właściwości gwarancji lub rękojmi. Na początku należy zatem wyjaśnić różnice pomiędzy rękojmią a gwarancją. Podstawowy aspekt związany z gwarancją to fakt, że jest ona udzielana dobrowolnie przez producenta, czy też sprzedawcę. To właśnie te podmioty decydują o tym, na jaki czas zostaje udzielona gwarancja. W przypadku Apple mowa o okresie 12 miesięcy od dnia pierwszego zakupu produktu. To kolejny ważny aspekt, który błędnie interpretuje część konsumentów. Okres ochrony naliczany jest od momentu wystawienia dokumentu sprzedaży. Jeśli kupujący uruchomi urządzenie po np. 13 miesiącach i okaże się, że produkt posiadał wadę, nie jest już objęty gwarancją.

Nad ochroną konsumentów czuwa również ustawodawstwo. W kodeksie cywilnym zapisane są prawa z tytułu rękojmi, czyli odpowiedzialności sprzedawcy względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne rzeczy sprzedanych. Ochrona obejmuje okres 24 miesięcy od wydania produktu konsumentowi (w uproszczeniu zazwyczaj jest to dzień, który widnieje na dowodzie zakupu). Zakres zabezpieczenia konsumenta jest zbliżony, chociaż rękojmia obejmuje również wady prawne, czyli np. sytuację, kiedy prawnym właścicielem produktu jest osoba trzecia, a nie sprzedający.

Reklamując towar z tytułu rękojmi, konsument ma prawo do naprawy produktu oraz wymiany na nowy model. Jeśli sprzedawca nie może sprostać tym oczekiwaniom i dokonać naprawy urządzenia, możliwa jest obniżka jego ceny lub odstąpienie od umowy, co wiąże się ze zwrotem pieniędzy. Warto też wiedzieć, że rękojmia i gwarancja się nawzajem nie wykluczają.

Jak działa gwarancja Apple? Jak sprawdzić gwarancję od Apple?

Roczną gwarancją Apple objęte są wszystkie urządzenia oraz akcesoria, jakie nabywca znajdzie w oryginalnym opakowaniu. Z uprawnień można skorzystać za pośrednictwem Autoryzowanych Serwisów Apple, które znajdują się w wybranych salonach Cortland. Niemniej w przypadku wystąpienia wad, kupujący ma prawo skierować swoje roszczenia bezpośrednio do Apple nawet wtedy, gdy zakupił Produkt Apple u innego sprzedawcy.

Warto zaznaczyć, że istnieją pewnego rodzaju wady produktu, które nie są objęte ochroną gwarancyjną. Mowa tu o elementach, które zużywają się wraz z czasem eksploatacji, jak np. bateria. Spadek jej pojemności jest zjawiskiem normalnym i nie objętym gwarancją, chyba że utrata parametrów akumulatora następuje znacząco szybciej niż przewiduje producent. Gwarancji Apple nie podlegają również uszkodzenia kosmetyczne, w tym m.in. zarysowania obudowy lub pęknięcia ekranu, a taże uszkodzenia urządzenia w skutek zalania lub podpalenia, które wynikają z użytkowania urządzenia niezgodnie z jego przeznaczeniem.

Czasami nie pamiętamy, kiedy dokładnie kupiliśmy sprzęt, który uległ awarii. Jak sprawdzić gwarancję Apple? Producent umożliwia sprawdzanie stanu gwarancji urządzeń na tej stronie. Ponadto można liczyć na wsparcie poprzez kontakt z Apple pod numerem infolinii: 00 800 44 11 875, lub online pod tym adresem.

Kto może skorzystać z rękojmi? Czy potrzebuję dowodu zakupu?

Reklamację z tytułu rękojmi może złożyć konsument. W Polsce przez lata przyjęło się, że podstawą do złożenia reklamacji jest paragon bądź faktura, czyli dowód zakupu. Niemniej dziś jako dowód zakupu oprócz paragonu można traktować m.in.:

  • dowód transakcji kartą płatniczą lub kredytową,
  • potwierdzenie transakcji pobrane z bankowości internetowej wysłane mailem lub przedłożone w formie wydruku,
  • wyciąg z rachunku bankowego,
  • dane z systemu aukcyjnego,
  • pisemne potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży.

Co z rękojmią w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG)?

Inaczej w świetle prawa traktowane są firmy oraz jednostki organizacyjne. Dla zakupów dokonanych po 1 stycznia 2021 JDG traktowane są na tych samych zasadach co konsumenci, o ile z treści umowy sprzedaży wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Czy kupując z Allegro lub innego źródła można skorzystać z dwóch lat rękojmi w Cortland?

W przypadku trwającej gwarancji Apple czy planu ochrony Apple Care, firma Apple wskazuje możliwość zgłaszania roszczeń w sklepach Apple Retail Store albo u autoryzowanych dostawców usług Apple, a więc np. w salonach Cortland. W przypadku reklamacji z tytułu rękojmi, najlepszy będzie w pierwszej kolejności bezpośredni kontakt ze sprzedawcą. W związku z tym Cortland rozpatruje wyłącznie reklamacje z tytułu rękojmi produktów zakupionych w salonach Cortland. Jeśli sprzęt Apple został kupiony np. na Allegro, należy skontaktować się ze sprzedawcą.

Infolinia Cortland:
61 66 90 200

Infolinia czynna od poniedziałku do soboty w godz. 9-20
E-mail: kontakt@cortland.pl | Zgłoś błąd: bledy@cortland.pl

Newsletter Cortland

Korzystaj z okazji, promocji i rabatów.

facebooktwitterblog

Copyright © 1992-2018 Cortland Cortland stosuje pliki cookies. Zgoda na przesyłanie plików zależy od ustawień przeglądarki. W każdej chwili można dokonać zmiany ustawień wyłączając cookies. Szczegoły: Polityka cookies